Aquí STEAM, iniciativa para atraer talento femenino

La directora del Centre Universitari de la Visió (CUV) de la UPC, Núria Tomas, ha participado en este proyecto y ha visitado la escuela Purificació Salas de Sant Quirze del Vallès.

Aquí STEAM es una iniciativa de la Universidad Politécnica de Cataluña (UPC) para atraer talento femenino a los estudios de tecnología e ingeniería, dirigida específicamente a chicas de entre 9 y 14 años de Cataluña. El programa quiere romper los estereotipos y roles de género establecidos en la sociedad y hacer visibles nuevos referentes femeninos de una manera atractiva y cercana para las chicas.

Núria Tomas, en el marco de este proyecto, realizó una actividad dirigida al alumnado de 6º de primaria de la escuela Purificació Salas de Sant Quirze del Vallès, de una duración aproximada de una hora y quince minutos por grupo y que se desarrolló en 3 partes:

• 1a part (30 min)  El fet de ser dona, ha influït en la meva carrera acadèmica i professional?.
  • 2a part (20 min) Taller amb material òptic. Es van agrupar els nens i nenes en 5 grups i es van repartir 5 kits d'òptica amb lents i una parella de polaritzadors i algunes peces de plàstic transparents (cartabons, regles, etc). Es va explicar i van experimentar l'efecte que fan els polaritzadors i van experimentar trobant les tensions en els plàstics i fins i tot en les ulleres dels propis nens. També van veure l'efecte lupa amb una lent i van construir un petit telescopi de Galileu.
  • 3a part (20 min) sensibilització vers la baixa visió. Es va explicar breument què és la baixa visió i la mestra es va posar unes ulleres de simulació (baixa agudesa visual i camp molt reduït). Va fer alguna activitat bàsica dins l'aula amb les ulleres de simulació (buscar un llibre, llegir un pòster de la paret) i l'alumnat va poder veure les dificultats que tenia per fer una cosa molt bàsica que la mestra fa cada dia. També es va mostrar com acompanyar una persona de baixa visió.

Recopilación de fotos de la actividad

Steam Steam2
Steam5 Steam3