El CUV distingit amb el Premi Institució Ciències de la Visió del COOOC

El guardó reconeix la innovació de Mirades Solidàries com a model d’aprenentatge i servei i el seu impacte social

En un discurs adreçat als professionals que van assistir a La nit de l’optometrista, organitzada pel Col·legi Oficial d’Òptics Optometristes de Catalunya (COOOC) el passat dia 15, la directora del CUV Núria Tomás Corominas va agrair les persones que, amb el seu compromís, fan possible que Mirades Solidàries hagi esdevingut un model de referència en aprenentatge i servei en l’àmbit de la salut visual, que contribueix a millorar la salut visual i la qualitat de vida de més de 2.000 persones anualment, des de fa prop de vint anys.

Al voltant de Mirades Solidàries, cada any 125 estudiants i 30 docents de la Facultat d’Òptica i Optometria de Terrassa (FOOT), amb el suport d’un equip de 9 professionals de gestió i 5 becàries i becaris, atenen uns 4.000 pacients, més de la meitat dels quals procedeixen dels Serveis Socials dels prop de 70 Ens Locals i entitats del tercer sector social d’arreu de Catalunya, que en conjunt abasten una població total d’uns 1,6 milions d’habitants.

El Premi Institució Ciències de la Visió està dotat d’una assignació de 500€, que Núria Tomás va recollir en nom del CUV, de mans del president del COOOC Joaquim Grau, en el transcurs de la celebració de l'acte organitzat pel col·legi professional. Els diners es destinaran a finançar una campanya de visualització del programa Mirades Solidàries.

Per a la concessió de la distinció, el COOOC va valorar aspectes com el grau d’innovació de model representat per Mirades Solidàries, la seva contribució científica, clínica i social i el treball de difusió de la salut visual impulsat per la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech amb aquesta iniciativa.

Responsabilitat Social Universitària al servei de la reducció de les desigualtats

En un món globalitzat, les causes de l’exclusió social són diverses. Per donar resposta a aquesta realitat tan complexa, Mirades Solidàries treballa amb població resident en situació de vulnerabilitat social, independentment del seu origen i de les causes de la seva conjuntura, facilitant l'accés a la salut visual, com un instrument que pretén contribuir a superar desigualtats i, en conseqüència, a fer efectiu l'exercici dels drets individuals i col·lectius, com els drets a l'educació i al treball.

Per aconseguir-ho, el CUV facilita solucions, com ara exploracions de salut visual, ulleres, lents de contacte, teràpies visuals o tractaments de baixa visió, a persones de totes les edats que, per la seva situació socioeconòmica, es troben temporalment fora del circuit habitual per atendre la seva salut visual.

Mirades Solidàries, un model d’aprenentatge i servei pioner i innovador

La innovació de Mirades Solidàries s’assenta en el desenvolupament d'un nou marc de col·laboració públic-privada al servei de persones en situació de vulnerabilitat econòmica, i és el pilar del model d’aprenentatge i servei en una professió de base sanitària i tecnològica com l’òptica i l'optometria. Aquest model de funcionament, únic i pioner a Europa, és referència per altres centres de docència universitària en l’àmbit de l’optometria i les ciències de la visió i involucra l’administració, la universitat, entitats del tercer sector i el teixit empresarial.