La FOOT i el CUV participen a Optom i a Expoóptica 2024

Del 12 al 14 d’abril, una delegació de la FOOT i el CUV compartirà els resultats de diverses iniciatives en l’àmbit del control de la miopia a la comunitat científica i la indústria

Investigadores i investigadors de la FOOT que desenvolupen la seva activitat al CUV participaran en la nova edició del congrés Optom amb comunicacions sobre els resultats de tres projectes de recerca en marxa sobre el control de la miopia:

Data Horari Lloc Intervenció
12 d'abril 10h Sala N-111+N-112 Presentació de la comunicació Influencia a corto plazo del diámetro de zona óptica de una lente de orto-k en la topografia corneal y aberrometría total en niños. estudio piloto, amb el Dr. Joan Enric Pérez Corral
12 d'abril 12h15 Terminal 2 Presentació del pòster Análisis de la progresión de los datos biométricos en escolares con 1 año de seguimiento, amb Mariam El Gharbi, doctoranda del DOO
13 d'abril 9h Sala N-101 Presentació de la comunicació Efecto de las lentes oftálmicas de desenfoque incorporando múltiples segmentos en la respuesta acomodativa de escolares miopes, amb la Dra. Valldeflors Viñuela Navarro
13 d'abril 12h30 Terminal 5 Presentació del pòster Comparación de resultados de una encuesta sobre abandono en el uso de lentes de contacto en un centro privado y en una clínica universitaria, amb Hanan Haulani El Harak, doctoranda del DOO
13 d'abril 17h30 Sala N-107+N-108 Curs monogràfic Explorando nuevos horizontes: descubriendo el potencial de la orientación y la movilidad, amb el Dr. Lluís Pérez Mañá

El divendres 12 d’abril a les 11h30 l’equip del CUV intervindrà al speaker’s corner d’Expoóptica amb la xerrada “Control de la miopía: un proyecto académico y clínico de la FOOT y el CUV”.

A més, la delegació del CUV completarà la seva participació a Expoóptica amb una extensa agenda d’entrevistes amb entitats i empreses presents a la fira.

Activitat clínica centrada en el control de la miopia

Amb la recent creació de la Unitat de control de la miopia (UCMP), coordinada per la Dra. Flors Viñuela Navarro, el CUV participa en el creixent interès per avançar en el coneixement de les condicions que intervenen en l’aparició de la miopia, així com en la seva detecció precoç i el seu tractament. Els serveis d’atenció visual especialitzada que ofereix la Unitat tenen per objectiu determinar si un infant presenta indicis de miopia o una miopia en evolució. Per aquest motiu, l’activitat de la UCMP se centra en proporcionar tractaments de control de la miopia per frenar-ne el creixement, ja sigui amb lents oftàlmiques o lents de contacte.

En l’àmbit de les lents oftàlmiques, actualment el CUV col·labora en un programa de doctorat industrial per caracteritzar més els trets visuals, refractius i biomètrics de les persones miops del Vallès Occidental.

En el segment de les lents de contacte, la Unitat d’adaptació de lents de contacte (UALC), coordinada pel Dr. Joan Enric Pérez Corral, contribueix a aquest camp de recerca clínica amb l’estudi de tècniques com l’ortoqueratologia nocturna, lents de contacte especials, dissenyades i adaptades específicament per deformar temporalment la còrnia per millorar la visió. La població infantil i els joves són els col·lectius que més es poden beneficiar d’aquestes tècniques i, per això, des del CUV es treballa per establir relacions amb centres pediàtrics, amb l’objectiu de fer prevenció, control i seguiment de la miopia i d’altres defectes visuals.

El control de la miopia i la identificació dels factors de risc que la desencadenen, són també darrere el projecte CISViT (Cohort Infantil de Salut Visual Terrassa). CISViT és un estudi longitudinal pioner al Sud d'Europa, que caracteritza l'evolució de la visió i els paràmetres oculars dels nens i nenes entre 8 i 16 anys, amb l'objectiu de determinar els llindars normals per a la detecció precoç de la miopia i de conèixer les incidències de nous casos al llarg del període d’estudi que es preveu sigui aproximadament de 8 anys. CISViT també permetrà identificar els factors de risc o els factors protectors que s’hi associen, així com les tendències i evolució tant dels errors refractius com de la funció visual i les dades biomètriques dels infants i la seva associació amb factors socioeconòmics, estils de vida, herència i rendiment acadèmic.

El projecte CISViT genera dades i coneixements útils per al desenvolupament de protocols clínics d’exàmens pediàtrics, optomètrics i oftalmològics i per al disseny de programes de salut pública dirigits a la detecció precoç de problemes visuals funcionals i refractius en general, i la miopia en particular, tenint en compte el context socioeconòmic dels menors.